Po ujawnieniu swej współpracy z wywiadem sowieckim i kompletnej publicznej kompromitacji na początku lat 80. Blunt był zmuszony odsprzedać obraz Fitzwilliam Museum w Cambridge, gdzie można go obecnie oglądać.
Powieściowy obraz Śmierć Seneki Poussina jest fikcyjny. Choć śmierć Seneki była tematem wielokrotnie podejmowanym przez malarzy w różnych epokach, np. na obrazach Luki Giordano z połowy XVII wieku, Tiepola z początku XVIII wieku, czy późniejszym o pół wieku obrazie Davida, to jednak nie podjął go nigdy Nicolas Poussin, a przynajmniej nic o tym nie wiadomo.
Historia śmierci Seneki znana jest z Roczników Tacyta. Filozof utraciwszy wpływy na dworze swego dawnego wychowanka Nerona, w atmosferze podejrzeń i oskarżeń wycofał się całkowicie z życia publicznego i poświęcił pracy pisarskiej. Nie zaznał jednak długo spokoju. Oskarżony o udział w spisku Pizona w roku 65, został skazany na śmierć i zmuszony do samobójstwa, które popełnił podcinając sobie żyły.
Victor Maskell nigdy nie wyraża tego wprost, ale mamy nieodparte wrażenie, że swój brak uczuć i całkowitą niemożność moralnej oceny własnych czynów postrzega jako stoicyzm. Pokrętnie przywdziewa szaty filozofa, by później w rozżaleniu i rozgoryczeniu, po ujawnieniu swej wieloletniej zdrady, w żałosnym geście samousprawiedliwienia, widzieć siebie właśnie na podobieństwo Seneki, oskarżonego, pomówionego i odsuniętego od łask, zmuszonego do zadania sobie śmierci.
Nie przypadkiem więc Banville wymyślił właśnie taki obraz. Biblijna historia poszukiwania żony dla Izaaka będąca tematem obrazu Eliezer i Rebeka przy studni, nie dostarczyłaby fabule tak znaczącego kontekstu.
Giambattista Tiepolo, Śmierć Seneki, 1725 |
Jacques-Louis David, Śmierć Seneki |
Luca Giordano, Śmierć Seneki, 1684; według ryciny Simona F.R. Starszego, 1768 |